Per 1 september 2019 stopt KPN met het leveren van ISDN. Natuurlijk is KPN niet de enige telefonie-aanbieder in Nederland, maar ze is wel de hoofdaanbieder van ISDN. Heeft jouw bedrijf een ISDN-centrale, dan ben je genoodzaakt een alternatief te vinden. Vervelend, maar niet zo lastig als je denkt. Bovendien brengt het best voordelen met zich mee.

Telefonie bij de buren
Wij van Trivision werken voor telefonie nauw samen met onze ‘telefonieburen’: Libervoice. Met elk onze eigen specialisatie – Trivision voor het netwerkbeheer en Libervoice voor de telefonie – hebben we een unieke samenwerking. Omdat we voordeurdelers zijn, kunnen we heel makkelijk overleg plegen over wat de beste oplossing is voor onze klanten. Zo ook voor het einde van ISDN.

Bellen over internet
Hét alternatief voor ISDN is VoIP: Voice over IP ofwel bellen over internet. Of je nu net een nieuwe centrale hebt, of al zit te dubben over vervanging van je centrale, voor elke situatie is een oplossing. Naast lagere gesprekskosten kan het ook zijn dat je maandelijkse kosten omlaag gaan. Maar er zijn nog een paar – misschien wel belangrijkere – argumenten.

Je hebt ‘net’ een nieuwe centrale
Als je een vrij nieuwe centrale hebt, kun je ervoor kiezen om een kastje te plaatsen dat net doet alsof de centrale een ISDN-signaal krijgt, terwijl in werkelijkheid de gesprekken over de internetverbinding lopen. Je maakt dan met je bestaande centrale gebruik van VoIP. Het voordeel is natuurlijk dat je gebruikmaakt van de bestaande centrale, geen nieuwe toestellen hoeft aan te schaffen én tegelijkertijd gaat besparen op de gesprekskosten!

Je centrale is aan vervanging toe
Als de centrale aan vervanging toe is, is er de mogelijkheid om over te stappen naar een IP- centrale. In sommige gevallen – zoals bij bijvoorbeeld scholen en hotels – is het in dat geval mogelijk om de bestaande toestellen aan te sluiten op deze nieuwe centrale.

Wil je geen centrale meer op locatie, dan kan je gebruikmaken van een centrale in ‘the cloud’. Je hebt dan geen fysieke centrale meer in kantoor, maar sluit de VoIP-toestellen direct aan op je internetverbinding. Voordeel van deze oplossing is dat je direct kan profiteren van de mogelijkheden van deze nieuwe manier van bellen, zelfs met maar één toestel. Denk daarbij aan meer functionaliteiten zoals bijvoorbeeld keuzemenu’s, voicemail (afgeleverd per e-mail), vast-mobiel-integratie, gespreksopname en koppeling aan je CRM-systeem. Daarnaast is het heel makkelijk schaalbaar; gebruikers toevoegen of verwijderen is zo gebeurd.

Let wel op!
Toen KPN bekendmaakte dat ze met ISDN gingen stoppen, werden zelfs wij regelmatig gebeld door pusherige verkopers die beweren van KPN te zijn. Ze bieden je gratis toestellen aan en willen je direct overzetten naar een VoIP-platform. Kijk uit voor dat soort ‘cowboys’; voor je het weet zit je vast aan een langlopend contract, dure belminuten en een slecht bereikbare helpdesk. Als je wilt overstappen naar VOIP, oriënteer je dan zelf op een aanbieder en ga niet in zee met de eerste de beste VoIP-leverancier die je telefonisch benadert.

Meer weten?
Nieuwsgierig wat de overstap voor VoIP voor jouw bedrijf betekent? Neem vrijblijvend contact met ons op via 010 – 246 92 40 of mail naar voip@trivision.nl.