Het is bijna zover! Op 25 mei gaat de GDPR, de nieuwe privacy wetgeving van start. De laatste weken krijgen we veel mails van bedrijven die ons vragen wat de nieuwe wetgeving precies inhoudt.

Kort en bondig
De nieuwe wet gaat in feite over twee zaken:

  1. Het voorkomen van datalekken
  2. Natuurlijke personen krijgen meer zeggenschap over hun gegevens.

Daarmee heeft elk bedrijf te maken met de nieuwe wetgeving. Iedere organisatie heeft immers wel contact- of betaalgegevens van klanten, medewerkers, patiënten, studenten of andere natuurlijke personen. Daar moet je iets mee!

De GDPR is geen hype!
Voor ons als ICT bedrijf heeft de nieuwe wet grote impact. We zullen nog actiever moeten worden in het opsporen en melden van datalekken. We moeten overeenkomsten met onze klanten afsluiten waarmee ze ons toestemming geven tot hun data. Verder zijn we vooral bezig met ondersteunen van onze klanten om GDPR-compliant te worden. Ook zij zullen aan de bak moeten om aan de wet te voldoen.

Niet alleen een ICT feestje
Om medewerkers bewust te maken van de risico’s van hun gedrag, heeft het GDPR-team van Trivision een poster gemaakt met tips over wat je zelf kunt doen om datalekken te voorkomen. Handig om bij de koffiemachine te hangen. Stuur ons een mail en hij komt naar je toe!

Aan de slag met de GDPR!
Daarnaast hebben we een whitepaper gemaakt met alle ins en outs van de GDPR zelf. Daarin wordt uitgelegd wat de nieuwe regelgeving precies inhoudt en waar je allemaal rekening mee moet houden als je ermee aan de slag gaat. Interesse? Je kunt de whitepaper hier downloaden.